ZA ONE KOJI NE ZNAJU
Crkva je bila jedna bila i ostala jedna, jer rimo-katolicizam za Pravoslavnu crkvu nije jeres, niti je pravoslavlje jeres za Rimokatoličku crkvu, nego su jedni drugima šizmatici ili raskolnici.
Raskolu, tj. podjeli Crkve, uzork je neko admini-stracijsko neslaganje u vrhu uprave Crkve i to nije podjela zbog nečijeg pogrešnog ispovijedanja vjere, nije podjela zbog neke jeresi. Kao dokaz tome evo Pravila iz Zakonopravila Svetog Save koje je on po Pravilu Drugog vaseljenskog sabora održanog 381. prenio, istumačio i po tom Pravilu obavezao svoje episkope, sveštenike i članove Crkve:
"Правило 5. Западних епископа догма је да Оца и Сина и Светога Духа за једнобитне и за једно божаство исповедају, јер то изложивши, на свит-ку написаше. те да буде од свих добро при-хваћено." [1]
Iz pomenutog dogmata o Svetoj Trojici usvojenog od Crkve Rima i potvrđenog na Drugom vase-ljenskom saboru proizilazi da filiokve za Pravo-slavnu crkvu ne može biti jeres pošto Sveti Duh ishodi od Oca, dakle ishodi i od Sina, jer su Otac, Sin i Sveti Duh jednobitni, jedna bit, jedna nera-zdjeljiva suština. Samim tim tvrdnja da Sveti Duh ishodi samo od Oca je jeres i pogrešna u Pismu napisana Isusova tvrdnja da Duh (samo) od Oca ishodi. To je i bio razlog da srpski patrijarh Porfirije marta 2024. prokune pravoslavne.
Evo po Zakonopravilu Svetog Save šta je jeres, a šta raskol:
"Правило 1. Јеретик је онај ко је по вери туђ, а онај ко је по неком мање важном питању туђ – тај је расколник. Они, пак, непокорни који саку-пљају ове или оне – ти су лодцрковници који су се сами одвојили од Саборне цркве и, ство-ривши другу. засебно се сакупљају. Крштење од јеретика се не прима. а од расколника и од под-црковника – примa. " [2]
Da bi neko crkveno učenje bilo oglašeno za jeres, to mora biti zvanična odluka Vaseljenskog sabora, a filiokve nikad od priznatih Vaseljenskih sabora nije oglašeno za jeres i zato su pravoslavci i rimokatolici jedni drugima raskolnici , tj. šizmatici, a ne jeretici.
Poodjela, raskol ili šizma 1054. god. nije zbog jeresi, nego zbog neslaganja uprave u Vatikanu i uprave u Carigradu ko i kako treba da upravlja Crkvom, ali je i to opet usalgašeno Sporazumom u Raveni 2007. god. kad su pomjesne Pravoslavne crkve priznale papi staro kanonsko pravo prvenstva među patrijarsima.
Administracije su i dalje podijeljene, jer papa traži da bude prvi nad patrijarsima, a ne među pat-rijarsima, tj. traži apsolutnu vlast nad patrijarsima i episkopima, a ovima se to ne prihvata, jer bi im papa mogao komndovati, kažnjavati, svrgavati, raščinjavati i isključuje iz Crkve kao što komanduje svojim kardinalima i biskupima, kažnjava ih, svr-gava, raščinjava i isključuje iz Crkve.
..............................
[1] Miodrag M. Petrović, Zakonopravilo Svetoga Save; Eparhija žička, manastir Žiča, Manastir Žiča, 2004, str. 273.
[2] Ibid. str. 499-501.
No comments:
Post a Comment