“Ovim dakle nacinnom odlùcih yà Pijsmo ovega, Rituala,
illi Obicàynika istomacciti nascki, bivsci yà govorio, i opcchio s’ gliùdmi od
razliçih Rùsagà Slovinskih, hodecchi pò sfijtu: i yàsam gnih ovakka govorenya
razumio, i oni sumoya: (Karstyanni, Rasciàni, Serbgli Poluvirçi, i Turci* )
“Ovim dakle načinom odlučih ja
pismo ovega Rituala ili Običajnika istumačiti naški, bivši ja govorio i općio s
ljudima od različitih rusaga slovinskih hodeći po svitu, ja sam njih ovaka
govorenja razumio i oni su moja
(Krstjani, Rasijani, Srblji Poluvirci i Turci)...” (1)
Bartol Kašić bio je rimokatolički
sveštenik i krstjani koje on pominje su rimokatolici, jer je opštepoznato da
Rimokatolička crkva hrišćanima (krstjanima) smatra samo rimokatolike. Pošto
Kašić ne pominje rimokatolike, mada su
i oni u to vrijeme živjeli na istim
područjima izmiješani sa Srbima
poluvjercima i Turcima, potpuno je jas-no da Kašić pod krstjanima podrazumijeva upravo rimokatolike.
“Rasijani” su Srbi Rasi, Rašani iz
nemanjićke Raške, jer su ispovijedali grčko ortodoksno hrišćanstvo, a “Srblji
poluvirci” su Srbi dvovjerci koji su u hrišćanskoj vjeri zadržali
prehrišćanska vjerovanja i običaje, a Turci su oni koji su primili islam i
govore istim jezikom kao i Kašić, dakle su to domaći islamizirani
starosjedioci.
Kašićevi Srblji poluvirci su dvovjerci koji su sebe zvali krstjani, lažno nazvani bogumili. Bartol Kašić je živio i radio u 17. vijeku i on ne pominje nikakve patarene, nikakve katare, niti pominje bogumile, već pominje Srbe poluvjerce, one iste poluvjerce koje pominje Dušanov zakonik tri vijeka ranije, ali nikad niko ni riječi nije napisao o ovim poluvjercima, sve do moje knjige "Stećci, laž i bogumili" u kojoj je detaljno objašnjena suština srpskog dvovjerja.
"U Srbiji opet zvali su ih Babunima jer ih je najviše bilo oko planine Babune nad Prilepom u Maćedoniji, ili Poluvercima, jer su se dosta držali i Pravoslavlja. - Međutim, oni sami u Bosni i Hercegovini nazivahu se uvek samo Hrišćanima ili Krstjanima." (2)
…………………….
(1)
Bartol Kašić, Ritual rimski; Pag-Dubrovnik-Pag, 1640.
(2) Radoslav M. Grujić, Pravoslavna Srpska Crkva; Izdavačka knjižarnica Gece Kona, Beograd, 1921; II izdanje (reprint) Svetlost – Kalenić, Kragujevac, 1989, str. 38.
No comments:
Post a Comment