Saturday, October 25, 2025

SVIJEĆNJAK-KUMIR IZ NOVOG BRDA


"Svećnjak je napravljen u obliku zdepaste i po-gurene ljudske figure nerazvijenih udova. Crte lica i kosa predstavljeni su svedeno, a oči su veoma na-glašene. Na glavi ove figurine je trn na koji sa pos-tavlje sveća, načinjen u obliku mača. Figurini je si-gurno bio pridodat neki deo na koji se ona pos-tavljala, jer sada ona nema oslonac i ne može da stoji. Ovaj element nije bio sastavni deo svećnjaka jer na njemu ne postoje oštećenja koja bi govorila da nešto nedostaje.
Jedinstven primer svećnjaka, čiji nalazi u Srbiji ni-su ni česti ni obimni. Poznata su i tri viseća livena bronzana svećnjaka, fragmentovana figurina sa ra-širenim rukama, nekoliko čašica za sveću, ili drugi delovi složenih svećnjaka, sve proizvodi, kako se misli, flamanskih ili južnonemačkih radionica XV i XVI veka.
Ovoj figurini sa mačem na glavi gotovo je iden-tičan jedan svećnjak iz Bugarske." [1]

Figurina je uobičajeni prikaz Boga Sunca na ne-beskom prestolu (prestol neddostaje) nu podnevu ljetnog solsticija. Lijeva ruka je spuštena i simbol je minulog proljeća, a desna otvornog dlana podignu-ta je u znak mira i blagoslova. Grudi su ukrašene simbolima Sunca, a crveni isplaženi jezik simbol je plamenih jezika ljetne sunčeve žege.

Sumnjam da je ovo XV-XVI vijek, jer je još jedan takav u Bugarskoj je od Srba starovjeraca ili dvo-vjernih krstjana, dakle mnogo stariji od 15-16. v., iz ranog srednjeg, ili iz rimskog ili predrimskog vre-mena. Da li slušajno naglašene kose oči podsjećaju na oči vinčanskih figurina?
.............................
[1] Branka Ivanić, Svećnjak u obliku ljudske figure sa mačem na glavi: Srpsko umetničko nasleđe na Kosovu i Metohiji, Srpska akademija nauka i umet-nosti, Beograd, 2017. str. 274-275.

No comments: