Lijevo je Oanes (Okean) (detalj mozaika, 5-6. vijek, Arijanska
krstionica, Ravena, Italija).
Na jednom crkvenom mozaiku iz 5-6. vijeka u Raveni sa temom Isusovog krštenja prikazani su Jovan Krstitelj, Isus i Titan Okean sa crvenim rakovim štipaljkama na glavi, bog voda i jedan od Titana antičke mitologije, koji u desnoj ruci drži granu drveta života.
Da bismo razumjeli smisao priče o Okeanu, Janusu i Jovanu, moramo znati da se iza ovih imena i njihovih nama opštepoznatih mitoloških i religijskih opisa krije neki ezoterijski smisao, pravi smisao samo poznat samo nekima od iniciranih u drevna tajna ezoterijska društva. Tajna se krije u etimologiji njihovih imena i biblijskoj Knjizi stvaranja svijeta.
Zvanični etimolozi tvrde
da je porijeklo imena OKEAN nepoznato, ali je to lako odrediti: OKE + AN. OKE
je postanjem od OGE koje preko grčkog ὅγε odgovara latinskom HIC QUIDEM
sa značenjem ZAISTA JEST, OVO JEST (1).
Riječ
AN u OANES i OKEAN u sumerskom znači VISOK, VELIK, NEBO (2). Sanskritsko AN nosi značenje DAH, ŽIVOT; KRETANJE
(3), kao AN u latinskom ANIMUS. U etrurskom
AN znači KRUG (4), te je smislom povezano sa
sumerskim AN i značenjem NEBO. Velško AN je NAČELO (5).
Tako bi ime OANES značilo KRUŽNI, OKRUGLI, dok OKEAN znači VISOKI KRUG, VISOKO
NEBO.
U havajskom MOANA je OAN iz imena OANES. Havajsko MOANA znači ŠIROKO PROSTRANSTVO, OKEAN, DUBINA; MJESTO SASTANKA (6). I gle:
“U početku stvori Bog nebo i zemlju. A
zemlja bješe bez obličja i pusta, i bješe tama nad bezdanom; i duh Božiji
dizaše se nad vodom.” (Stvaranje,1,1-2)
Šta tu imamo? Imamo BOŽIJI DUH, tj. BOGA i VODU, muški i ženski oplodni radajuće načelo: OAN ili OANES je BOG kao muško i OANA ili MOANA je VODA kao žensko. Na mozaiku u Raveni je prikazan BOG OANES u VODI sa grančicom drveta života i to je POČETAK STVARANJA. Kao korijenska osnova u riječima JANA, JANATI, JANAKA i sl., sanskritsko JAN daje značenje UZROK, ZAČETAK, POČETAK, STVARANJE, ROĐENJE (7). Simbolika tog početka data je JANUARU kao prvom mesecu godine i JANJETU koje se JANJI u JANUARU, a sve je vezano za JANUSA ili IANUSA, etrurskog, keltskog i rimskog Boga vremena, godine i vječnosti (8). On ima jednu glavu sa dva lica suprotnog smijera: jedno gleda ka istoku, drugo ka zapadu, jedno ka svjetlost, drugo ka tami; jedno je dan, drugo je noć i oboje su mjera jednog dana od 24 sata.
Raseni
(Etrurci) su svog Janusa zvali VELAORI ili VELIKI ORI, tj. VELIKOVREMENI (crtež
preuzet iz knjige: William Betham, Etruria-Celtica: Etruscan Literature and
Antiquities Investigated, Vol. II; Dublin: Philip Dixson Hardy and Sons; London:
Richard Groombridge, 1842, Plate II).
Po prikazima JANUSA (IOANUSA)
kasnog bronzanog doba nazire se religijski patrijarhalni dualizam, jer po
opisu Stvaranja na simboličnom prikazu Boga Kreatora na jednoj glavi treba da
bude muško i žensko lice: BIJELO LICE BOGA DUHA I CRNO LICE NEBESKE VODE, koja
je zapravo ETER. DUH je JAN, JANUS, a VODA je JANA: JAN I JANA su dva suprotna
oplodna principa: BIJELO I CRNO, GORE I DOLE, DAN I NOĆ, PLUS I MINUS, MUŠKO I ŽENSKO. To su
JING I JANG koji su odvojeni, ali se prožimaju. Ova dva stvaralačka načela poznata
su Vinčanskoj i Kukuteni-Tripoljskoj civilizaciji u vremenu 5200-3500 god. st.
ere. Na vinčanskim figurinama dominira crveno-crna boja
Na lijevoj strani malog svetilišta prikazani su Dahin i Dahina, Jan i Jana ili Jing Jang (Kukuteni-Tripoljska kultura, 5200-3500 st. ere, danasnja zapadna Ukrajina i Moldavija).
Neke
vinčanske figurine su sa dvije glave na jednom tijelu, što je opet isto isto: BOG
DAHIN I BOGINJA DAHINA, JAN I JANA, ROD I RODA.
Dvije glave
jednog tijela su Bog Dahin i Boginja Dahina, Janko i Jana (Vinča, 5700-3500 st.
ere).
Sanskritsko
DĀHIN znači VATRENI, PLAMTEĆI (9) i to je crvena boja na vinčanskim idolima. Osnova imenu DĀHIN je srpsko DAH
i to je “u drugom prijevojnom stepenu DŪH”
(10), ŽIVOT.
U sanskritu DAHINA je pod imenom DAHANA ili DAHANĪ sa značenjem VATRENA, PLAMTEĆA, PREPLANULA, SPALJENA; GOLUBICA; JEDAN OD PET VIDOVA VA-TRE (11). ETAR je peti element, odnosno DRUGI element iz kojeg su nastali ostala ČETIRI elementa: ZEMALJSKA VODA, ZEMLJA, VAZDUH I VATRA, a DUH je PRVI kreativni ele-ment.
Sanskritolozi
ime vedske DAHANE prevode kao ZORA i porede je sa grčkom nimfom Dafnom koja je
duh slatkovodnih voda, iako je jasno da je to srpska DAHINA, DAHANA, DANA ili
DANICA, Velika Boginja Majka, Boginja Roda, PRIRODA: BRI + RODA > PRIRODA. Keltsko
BRI znači RIJEČ (grčki LOGOS); VIS, SUŠTINA (12).
(1) Henry George Liddell and
Robert Scott, A Greek English Lexicon; Oxford: The Clarendom Press, 1883, pg.
1023-1024.
(2) Stephen Langdon, A
Sumerian Grammar and Chrestomathy; Paris, Libraire Paul Geuthner, 1911, pg.
203.
(3)
Monier
Monier-Williams, A Sanskrit-English Dictionary; Oxford, The Clarendon Press,
1960, pg. 24
(4)
William Betham, Etruria-Celtica:
Etruscan Literature and Antiquities Investigated, Vol. II; Dublin: Philip
Dixson Hardy and Sons; London: Richard Groombridge, 1842, pg. 1842, pg. 62.
(5)
William Owen Pughe, A Dictionary of the Welsh Language, Vol. I; Denbigh:
Printed and published by Thomas Gee, 1832, pg. 46.
(6)
Lorrin Andrews,
A Dictionary of the Hawaiian
Language; Honoluly, Havaii, Published by the
Board, 1922, pg. 433.
(7)
Monier
Monier-Williams, Ibid. pg. 410.
(8) François Pomey and
Andrew Tooke, Tooke's Pantheon of the Heathen Gods and Illustrious Heroes;
Baltimore: William & Joseph Neal, 1838, pg. 129.
(9) Monier Monier-Williams,
Ibid. pg.
(10) Petar Skok, Etimologijski
rječnik hrvatskoga ili srpskoga jezika, Knjiga I; JAZU, Zagreb, 1971, str. 372.
(11)
Monier
Monier-Williams, Ibid. pg. 473.
(12)
William
Shaw, A Galic and English Dictionary, Vol. I; London: W. and A. Strahan, 1780.