U odnosu na učenje Biblije, crkve, crkvenih otaca i svetitelja Sveti Sava je ispovijedao jeres koju na-lazimo u njegovoj "Žičkoj besedi o pravoj veri" u kojoj kaže:
“I jednoga od Trojice, ne Oca ni Svetoga Duha, no od Boga Oca rođenoga Sina i Boga, Logosa, nad-vremeno i od Njega Roditelja nerazdeljivo rođe-noga, a ne stvorenoga, jednosuštnog Roditelju i uvekpostojećeg sa Njim; Koji je [Logos] dobrotom [Svojom] sve priveo iz nebića u biće, i Koji je u poslednje dane radi našega spasenja sišao sa ne-besa i uselio se u utrobu Djeve i sjedinio Se s telom oduševljenim, i dušu razumnu i umnu suštinski primio od te iste Prečiste Djeve Marije (Bo-gorodice).” (Sveti Sava, Žička beseda o pravoj veri, pasus 5.)
Sava kaže da je Isus Hrist u utrobi Marije Djeve "i dušu razumnu i umnu suštinski primio od te iste Prečiste Djeve Marije (Bogorodice)". Kako shvatiti ove Savine riječi, jesu li tačne ili naopake, saz-naćemo iz sljedećih citata:
"Mi - mi smo ikona Božija, mi ikona Presvete Trojice. Tako nas je Gospod stvorio, dao nam je dušu koja je bogolika, dušu koja je trojicolika, dušu koja je donela u ovaj svet Trojično Božanstvo, silu Trojičnog Božanstva.” (Sveti Justin Ćelijski, Sabrane Besede)
"I stvarno, tako i jeste: duša je od Boga, greh je od đavola.” (Sveti Justin Novi-Ćelijski, Podvižnička, gno-seološka i eklisiološka poglavlja, Knjiga: Hristonosni Blagoslov, izabrana dela oca Justina, str. 9-114. Izdato: 2007, Manastir Hilandar, Biblioteka Hilan-darski putokazi – knjiga br. 50)
"Čovek svom detetu daje telo. Bog stvara detinju dušu.” (Arhimandrit Joanikije Koconis, Starečnik, Izreke svetogorskih staraca).
“Bog je, dakle, dobar i čovekoljubiv i stara se o dušama koje je stvorio; …” (Sveti Atanasije Veliki, Protiv idola)
"Duša ima drukčiju poziciju i funkciju nego telo (v. TELO). Ona je stvorena voljom Božijom, božanskim nadahnućem, na način koji je samo Stvoritelju poznat. Dušu daje Bog kroz životodavno udah-njivanje, zajedno sa telom, u času začeća, tako da se ljudsko biće pojavljuje na svetu kao psihosomatsko jedinstvo. Zapravo, božanski duh koji stvara dušu daje i moć da se uobliči telo.” (Protojerej Jovan Brija, Rečnik pravoslavne teologije)
I na kraju kao dokaz od koga čovjek dobija dušu:
"A stvori Gospod Bog čovjeka od praha zemalj-skoga, i dunu mu u nos duh životni; i posta čovjek duša živa." (Postanak,2,7)
I tako Isus svjedoči da je duša od Boga:
"Pokažite mi dinar; čiji je na njemu obraz i natpis? A oni odgovarajući rekoše: ćesarev. A on im reče: podajte dakle što je ćesarevo ćesaru, a što je Božije Bogu." (Luka,20,24)
Crkva tvrdi da je Isus je rođen kao pravi čovjek, a čovjek rođenjem ne prima dušu od matere, nego od Boga, dakle tvrdnja Svetog Save da je Isus "i dušu razumnu i umnu suštinski primio od te iste Prečiste Djeve Marije (Bogorodice)" pogrešna je, a svako učenje koje odstupa od dogmatski utvrđene istine crkve jest jeres definisana kao neoprostiva hula na Svetog Duha.
No comments:
Post a Comment