Biblijska hronologija Septuaginte (klikni na sliku radi uvećanja): od početka stvaranja svijeta do hrišćanske ere ima 5508 godina (Zaharije Orfelin, Večni kalendar, Beč, 1783, str. 288-289)
Septuaginta (poznata i pod imenom "Prevod sedamdesetorice") verzija je hebrejskog Starog Zavjeta, koja je radi potreba aleksandrijske biblioteka prevedena na grčki sredinom 3. vijeka stare ere. U njoj je navedena hronologija sa 5508 godina od početka stvaranja svijeta do hrišćanske ere. Dakle se ne radi ni o kakvom originalnom srbskom kalendaru, to je nečija laž.
Najstariji istorijski zvanicni izvor pominjanja ovog kalendara je Treći kanon Šestog vaseljenskog sabora (Trulskog) održanog 691. godine:
"Pošto je blagočestivi i hristoljubivi car naš oslovio ovaj sveti i vaseljenski sabor u pogledu toga, da oni koji su ubrojeni u kliru i drugima božanstvene darove dijele, budu čisti i neporočni služitelji i dostojni mislene žrtve velikoga Boga, Koji je žrtva i Arhijerej, i da budu čisti od skvrne, koja je uz nekih od njih prionula od nezakonitih brakova; obzirom na to, što su podvlasni presvetoj crkvi rimskoj predlagali, da se ima obdržavati sva strogost pravila, a podvlasni prijestolu ovog Bogom čuvanog i carskoga grada praviločovjekoljublja i snishođenja,- otačaski i bogoljubno složivši i jedno i drugo, da ne bi ostavili ni krotost slabom, ni strogost oštrom, navlastito pak, kad je zbog neznanjaprekršaj zahvatio dosta veliko mnoštvo ljudi, zajednički ustanovljujemo za one, koji su se dva puta ženili bili, pak su pod teretom grijeha sve do petnaestog dana prošloga mjeseca januara, minulog četvrtog indikta, ŠEST HILJADA STO DEVEDESET DEVETE GODINE ostali, i neće da od istoga k sebi dođu, da imaju kanoničkome svrgnuću..." (Nikodim Milaš, Crkvena Pravila, Pravila svetog peto– šestog Vaseljenskog sabora - Trulski sabor, Pravilo 3, Novi Sad, 1895, str. 442-443)
"Pošto je blagočestivi i hristoljubivi car naš oslovio ovaj sveti i vaseljenski sabor u pogledu toga, da oni koji su ubrojeni u kliru i drugima božanstvene darove dijele, budu čisti i neporočni služitelji i dostojni mislene žrtve velikoga Boga, Koji je žrtva i Arhijerej, i da budu čisti od skvrne, koja je uz nekih od njih prionula od nezakonitih brakova; obzirom na to, što su podvlasni presvetoj crkvi rimskoj predlagali, da se ima obdržavati sva strogost pravila, a podvlasni prijestolu ovog Bogom čuvanog i carskoga grada praviločovjekoljublja i snishođenja,- otačaski i bogoljubno složivši i jedno i drugo, da ne bi ostavili ni krotost slabom, ni strogost oštrom, navlastito pak, kad je zbog neznanjaprekršaj zahvatio dosta veliko mnoštvo ljudi, zajednički ustanovljujemo za one, koji su se dva puta ženili bili, pak su pod teretom grijeha sve do petnaestog dana prošloga mjeseca januara, minulog četvrtog indikta, ŠEST HILJADA STO DEVEDESET DEVETE GODINE ostali, i neće da od istoga k sebi dođu, da imaju kanoničkome svrgnuću..." (Nikodim Milaš, Crkvena Pravila, Pravila svetog peto– šestog Vaseljenskog sabora - Trulski sabor, Pravilo 3, Novi Sad, 1895, str. 442-443)
Kao grkoortodoks svetogorski monah Sveti Sava je ovaj kalendar uveo i kod Srba, a prije Svetog Save ovom kalendaru kod Srba nikakvog traga nema.
.....................................
Z. Orfelin, Večni kalendar (str.288-289):
http://scc.digital.bkp.nb.rs/document/S-II-0889
N. Milaš, Crkvena pravila (str.442-443):
https://www.scribd.com/doc/199852035/Crkvena-Pravila-Nikodim-Milas#scribd
.....................................
Z. Orfelin, Večni kalendar (str.288-289):
http://scc.digital.bkp.nb.rs/document/S-II-0889
N. Milaš, Crkvena pravila (str.442-443):
https://www.scribd.com/doc/199852035/Crkvena-Pravila-Nikodim-Milas#scribd
No comments:
Post a Comment