Friday, January 16, 2015

KRSTOVDAN I KALENDAR CRKVE

   Nakon božićnjeg pozdrava "Mir Božji, Hristos se rodi" i otpozdrava "Vaistinu se rodi", na dan Krstovdana srbski narod se pozdravlja sa "Hristos se krsti", a otpozdrav je "Vaistinu se krsti". Taj dan u srbskom krestjanskom narodu je uspomena na dan kad je sv. Jovan Krstitelj kristio Hrista u rijeci Jordanu. Sutradan na dan Bogojavljenja pozdrav je "Hristos se javi", a otpozdrav "Vaistinu se javi" i tako se pozdravljaju i tako čaše nazdravljaju sve dok ne prođe praznik "Sv. Jovana Krstitelja".
    Sudeći po najstarijim postojećim crkvenim kalendarima na dan 5. januara julijanskog kalendara progrčka svetosavska SPC nije obilježavala praznik KRSTOVDAN sve do početka druge polovine 19. vijeka (ili možda prve polovine 20. vijeka), a i danas nije crveno slovo i na ovaj dan nema Liturgije. Srbska grkoortodoksna (svetosavska) crkva uopšte ne slavi ovaj Krstovdan kao dan Hristovog krštenja u Jordanu, nego to obilježava na Bogojavljenje, dan nakon Krstovdana. U današnje crkvene kalendare unijeli su Krstovdan samo radi naroda, jer vecina naroda tog dana posti. Ovo je još jedan dokaz da svetosavska SPC nije iste vjere kao narodna vjera srbskog dvovjernog krestjanstva.

Crkveni kalendar za 1783. godinu: tu nema Krstovdana, a označeni su Sveti Teopempt i Teona koji se nalaze i u današnjim crkvenim kalendarima (Z. Orfelin, Večni kalendar, Beč, 1783, str. 17.)

Crkveni kalendar za 1826. godinu: nema Krstovdana, a upisani su Sveti Teopempt i Teona (Vuk. S. Karadžic, Zabavnik Danica za 1826. godinu)

Crkveni kalendar za 1826. godinu: nema Krstovdana, a označeni su Sveti Teopempt i Teona (Vuk. S. Karadžić, Zabavnik Danica za 1828. godinu)

Crkveni kalendar za 1826. godinu: nema Krstovdana, a označeni su Sveti Teopempt i Teona (Vuk. S. Karadžić, Zabavnik Danica za 1829. godinu)

Crkveni kalendar za 1826. godinu: nema Krstovdana, a označeni su Sveti Teopempt i Teona (Vuk. S. Karadžić, Zabavnik Danica za 1834. godinu)

Ovako se ekumenski jeretici sprdaju sa krstom:


Da li je sličnost slučajna ili namjerna?

No comments: